Blogi

5+1 vinkkiä pk-yrityksen digimuutokseen

Helsingin Sanomat 30.6.2017 uutisoi pienten ja keskisuurten yritysten digimuutoksesta. Useat suomalaiset yritykset miettivät omaa paikkaansa digitaalisessa maailmassa ja miten reagoida ympäristön muutoksiin. Nämä samat kysymykset nousivat yrityksissä usein esille, vaikka talouden periaatteet pysisivätkin samana Tässä ovat meidän vinkkimme PK-yrityksille: 1. Jos ei ole netti- ja/tai Facebook-sivuja, ei ole olemassa Tämä otsikko on kenties hieman provosoiva, mutta siinä … Lue lisää

Digitalisaatio on toimintatapojen muutosta

Suomi on digitalisaation edelläkävijämaita Euroopassa. Esimerkiksi EU:n komission teettämän DESI 2017 –indeksin (Digital Economy and Society Index) mukaan olemme heti toisena Tanskan jälkeen. Menestymme erityisen hyvin digitaalisia perustaitoja ja osaamista mittaavalla osa-alueella sekä julkisten palveluiden digitalisaatiossa. Myös monien muiden kansainvälisten digivertailujen mukaan olemme kärkimaiden joukossa maailmanlaajuisestikin. Tähän ei kuitenkaan pidä tyytyä, vaan Suomen on mentävä … Lue lisää

Vieraskynä: Digitalisaatiolla kohti puhtaampaa energiaa

Vielä viisi vuotta sitten elin hyväuskoisesti käsityksessä, että energia-alan muutokset tapahtuvat hitaasti ja että suurin toimialan riski liittyy sääntelyyn. No – sääntelyriski on edelleen olemassa, mutta sen lisäksi on monia muita, jopa disruptiivisia, alaa mullistavia tekijöitä. Mitä sitten on tapahtunut? Fortumilla on ollut näkemys Aurinkotaloudesta pian 10 vuotta. Aurinkotaloudessa energiantuotanto perustuu uusiutuviin tuotantomuotoihin ja energiaa on … Lue lisää

Disruptio finanssialalla

Kesällä 2016 OP Ryhmä julkaisi uuden strategisen suunnan: seuraavien viiden vuoden aikana OP:n tavoitteena on panostaa jopa kaksi miljardia euroa muutokseen perinteisestä finanssialan toimijasta digitaalisen ajan monialaiseksi palveluyritykseksi. Digitaalisen liiketoiminnan ja asiakaskokemuksen johtaja Harri Nummela kertoo, miten tähän on päädytty ja mitä oppeja matkan varrella on kertynyt. Finanssialan digitalisaatio otti jo 1970-luvulla ensimmäisiä merkittäviä askeleitaan, mutta varsinaisesti toimialan digitalisoitumisen … Lue lisää

Yritys X – Digikirittäjä

Yritys X:ssä on kehitetty digitaalisille kehitysideoille nopea konseptointi- ja rahoitusmalli, jonka myötä asiakastyytyväisyys on merkittävästi parantunut. Yrityksemme etsi sopivaa digikirittäjää. Johtoryhmä halusi valmistautua digitalisaation tuomaan murrokseen ja ennakoida muutoksia kuluttajakäyttäytymisessä ja -odotuksissa. Tulin valituksi, koska olin jo aikaisemmassa tehtävässä nähnyt toimialamurroksen. Ensimmäisenä kävin läpi maailmalta positiivisia esimerkkejä yrityksistä, jotka olivat onnistuneet pääsemään digitaalisen murroksen yli. … Lue lisää

Kaisu Karvala – Muutos suurilla panoksilla

Keväällä 2016 Rovion sekä suurin satsaus että uhkapeli osoittautui menestykseksi. Suurilla panoksilla rakennetulla Angry Birds-elokuvalla oli valmiina levityssopimus 88 maahan, ja elokuva nousikin katsotuimmaksi elokuvaksi 55:ssä maassa. Strategia- ja viestintäjohtaja Kaisu Karvala kertoo, miten maailman menestyneimmästä mobiilipelistä tunnetun pelitalon organisaatio- ja kulttuurimuutosta johdettiin ja mitä oppeja matkaan liittyi. Tänä päivänä Rovio on globaali digitaalinen viihdeyhtiö, jolla on vain 470 … Lue lisää

Ketterä digitaalinen uudistuja

Strategiajohtaja Gunilla Ohls kertoo Ylen kulttuurimuutoksesta. Samalla selviää, miten Yle on kehittänyt Suomen tunnetuimman verkkobrändin Yle Areenan ja miksi Yle on palkannut Chief Digital Officerin. Media-alalla on tapahtunut viime vuosina iso muutos. Vielä kymmenen vuotta sitten Yle toimi pääasiassa televisio- ja radiojulkaisutoiminnassa. Silloin ajateltiin, että verkkopalvelut ja television sekä radion lähetystoiminta ovat jotenkin eri maailmaa. Nyt ero näiden toimialojen … Lue lisää

Reppumatkaaja

Verohallinnon entinen pääjohtaja Mirjami Laitinen kertoo, miten digitalisaatio muuttaa osaamisvaatimuksia ja miksi asiakaskokemus ja data ovat tulevaisuudessa yhä tärkeämmässä roolissa niin julkishallinnossa kuin yksityisissä yrityksissä. Kun olin Verohallinnon pääjohtajana, meillä oli yhtenä vuonna teemana ”Kuka on sinun asiakkaasi ja miten sinä hoidat asiakastasi”. Lähes kaikki silloiset noin viisi tuhatta verohallintolaista kävivät läpi nämä kysymykset ja pohtivat, ketkä ovat … Lue lisää

Digitaalista palveluliiketoimintaa

Tomas Hakala katsoi ulos lentokoneen ikkunasta näkyvää taivasta. Ajatuksissa pyörivät menneet 15 vuotta, joiden aikana työpaikan osoite oli vaihtunut usein. Tomas oli ehtinyt toimimaan Wärtsilällä johtajana ensin Aasiassa ja myöhemmin Etelä-Amerikassa. Nyt pitkästä aikaa, kotipaikkana oli jälleen Suomi, vaikka kotiosoite oli edelleen henkisesti 3A – lentokoneen vakiopenkin numeron mukaan. Muutin takaisin Suomeen kesäkuussa 2014. Muutamaa viikko muuton jälkeen … Lue lisää

Vieraskynä: Digijohtajuus tulee vauhdilla – oletko valmis?

Digitalisaatiokehityksen vaikutukset heijastuvat yhä enemmän organisaatioiden toimintaan ja johtamiseen. Tämän takia organisaatioiden johdon on kyettävä entistä paremmin ymmärtämään digitaalisen, virtuaalisen ja mobiilin toimintaympäristön erityispiirteet, sen tuomat haasteet ja strategiset mahdollisuudet. Tässä ei riitä pelkästään uuden teknologian hyödyntäminen tehokkuuden lisäämiseksi, vaan kyse on kokonaisvaltaisesta muutoksesta, liiketoiminnan kehitysharppauksista sekä strategisesta uudistumisesta. Tämä merkitsee sitä, että johtamisen mallit … Lue lisää